Oj den här var ju mysig

Nu har jag tagit mig tid att vara lite svensk och lyssna igenom bidragen i melodifestivalen. Måste säga att jag blev riktigt fäst vid Swingflys bidrag. :) Den är riktigt mysigt!

Snubblar fram med mina nya skor

Jag är verkligen förtjust i mina Camerons. Men de är så satans höga så jag trillade med dem gång på gång nu när jag var ute och gick med dem. Detta gjorde mig naturligtvis förbryllad eftersom jag gärna vill kunna använda dessa (och inte endast ha dem som prydnad). Så jag googlade lite efter tips.
Tips på hur du går i höga klackar:
* Se till att ha bra hållning
* Låt benen gå parallelt med varandra när du går
* Sätt ner klacken först (men inte överdrivet räcker med om det endast är någon millimeter innan)
* Låt höften följa med i varje kliv
* Du får bättre grepp om du är barfota i klackskorna!
* Gå på tårna när du går på kullersten
* Böj inte knäna!
Här ramlade jag fram på spaniens gator med 10 centimeters klackar.

Nya Camerons

Idag var jag på arbetsintervju för ett kundtjänst jobb. När jag var i stan passade jag på att gå in i några butiker. Jag fann dessa skönheter på H&M. De är förtillfälligt mina absoluta drömskor och jag har döpt dem till Cameron eftersom jag tycker att de utstrålar en New York anda och att det namnet då passar utmärkt.
LOVE! :)

Ny klänning

Denna fina köpte jag från bubbleroom.
Matchar klänningen med höga klackar som jag köpt i spanien. Mina favoriter! :) Och rött läppstift på det blir riktigt bad-ass!

Kanelbullar

Kanelbullar är så himla mysigt motiv. Jag hittade precis sagoliktgott.se som har väldigt fina porslin prylar med kanelbulle motiv. Så fiint ju! :)

I andra dyket fick vi göra kung-fu tricks

27 januari DAG 7

Idag var det dax för de två sista dyken innan vi var certifierade.  Idag spelade de även in en film under hela vår dag som man senare kunde köpa. När vi hade simmat ner under ytan kände jag mig verkligen som en professionell dykare. Jag hade koll på min simteknik och alla tricks som vi fick göra. Det var väldigt mysigt att känna sig bekväm under vattnet. Vi lekte massa under vatten, gjorde bakåtvolter och Shakiras waka-waka dans. OJ vad roligt det var!! Där stod vi på 18 meters djup och dansade som om vi vore på en klubb i Stockholm. Vi simmade runt massor och tittade på massvis med roliga fiskar. Det fanns konstiga ”hinderbanor” under vattnet som vi gjorde.

I andra dyket fick vi göra kung-fu tricks. Jag gjorde värsta kicken rakt mot kameran och slogs med instruktören. Sedan simma vi och simma. Vi såg muränor som jag var så jäkla nervös och rädd för att få se. Men de var ju minismå och mystiska. Nu var jag inte ens längre rädd för hajar. Mina goa instruktörer har övertygat mig om att de är ofarliga.

När vi kom upp till ytan var vi certifierade.

På kvällen blev det sedan en stor fest. Först gick vi upp i klassrummet för att se filmen med en öl. Sedan blev det middag då jag beställde in fish and chips som jag inte åt någonting av.Jag köpte sedan en Bucket som jag köpte till Marcel som fyllde år, men han drack bara någon klunk och sedan övergav han den. Så den gick jag och bar på i fyra timmar, den ville liksom aldrig ta slut! Jag hade det i alla fall kalas skoj hela kvällen.

Fast vissa av instruktörerna var lite väl klängiga när de var fulla. Men jag träffade min vän Chris som jag lärde känna på båten i alla fall. När jag kom hem fyra på morgonen och gått och lagt mig kom Felix in i rummet och sa åt mig att vi måste ut igen. Så då gick vi ut igen på en promenad och letade banana panncakes. Vi hittade bara en supermarket så jag köpte chips och sedan blev det en strandpromenad. Vi satte oss sedan på två par stolar som var placerade mitt på stranden det var lite molnigt så såg inte alla stjärnor, men det var mega mysigt ändå. Sedan blev det nattbad. FETT!! När vi vandra hem mötte vi upp Erik på stranden av en slump. Det blev ett till nattbad innan vi gick hem klockan 6 på morgonen.

PARTY PARTY!!!

Idag var det dags att dyka i havet

26 januari DAG 6

Idag var det dags att dyka i havet. Jag kunde inte äta något till frukost, inte för att jag var nervös, bara för jag inte hade varit hungrig alls på den senaste tiden. Jag beställde in rostat bröd med sylt för att tvinga i mig något.

Jag var ganska så nervös när vi åkte ut dit vi skulle dyka men det var på ett mysigt och spännande sätt. Vi gjorde i ordning oss med dykarutrustning, det är väldigt många steg så fick ta lite hjälp av mina fina instruktörer. Sedan gick vi upp på övervåningen och våran huvudinstruktör gick igenom alla moment som kommer att ske under vattnet. När det var dags att hoppa ifrån båten fick jag dock lite panik. Vi skulle hoppa från en höjd på cirka 2 meter med hela utrustningen. Där stod jag på kanten med min fisk och djupvattens-skräck och var livrädd för att hoppa från den höga höga kanten. Jag står och skriker ”No I can't I'm not ready!!” med regulatorn i munnen så det hörs mest bara massa nervösa tjut. De står och pushar mig och bah ”yes, sweetheart you can do this. It's gonna be okey!”. Jättegulligt men jag var för fasiken livrädd! Tillslut tar jag ett steg ut och tänker att det är precis som att ta ett steg ut från bryggan där vi alltid badar på sommaren. Dock tappar jag både cyklop och simfena när jag når vattnet. Min fina instruktör som är i vattnet räddar mig och försäkrar mig om att allt är okej.

(Min roliga instruktör)

Vi simmar sedan till repet som leder oss ner till vattnet. ÅH va spännande det var!! Vi tog oss mega mega långsamt ner under ytan mot botten. Jag gick först i ledet. Jag tryckutjämnade efter varje andetag, precis som vi blivit tillsagda om. FY vad jobbigt att få ont i öronen där nere liksom!! Genast under ytan såg jag ett stimm med massa fina fiskar. När vi börjat närma oss botten så släppte vi repet för att sedan bege oss till en plats att sätta oss ner, vi var nu på 8-12 meter djup. Här nere gjorde vi lite olika övningar. Vi tog till exempel ut regulatorn ur munnen och lånade någon annans. Vi fyllde masken med vatten för att sedan bubbla ut det igen med nästan, denna övning avskydde jag för jag fick alltid så mycket saltvatten i näsan och i ögonen plus att jag aldrig fick ut vattnet helt.

Efter alla övningar simmade vi runt lite för att sedan bege oss till ytan. Alla fiskar var så jäkla vackra där under ytan, i alla möjliga färger. Det kändes precis som en sådan där undervatten-fisk-film som man fascinerades så av när man var liten. Jag försökte se väldigt proffsig ut när jag simma. Jag var väldigt mallig efter att ha klarat hoppa från båten och ta mig ner under ytan och göra alla övningar. Men dock lyckades jag inte simma så fint som jag hoppats på, jag var väldigt sne.

Vi gjorde ett till dyk efter det som var samma typ av process förutom det att jag denna gången nästan drog ner han som stod och höll i en när man skulle hoppa från båten. Jag ramlade nämligen i från båten denna gången av någon anledning.

På kvällen var det dags för en lång föreläsning och sen en sluttenta. Jag var lite nervös fast att min instruktör Marcel sagt att ingen någonsin har misslyckats på provet. Om man skulle misslyckas skulle man definitivt hamna i media för att det vore så otroligt konstigt. Dock kändes provet lite svårare än vad jag hade förväntat mig, jag var så trött i huvudet som man bara kunde vara. Men tydligen så fick vi prata med varandra, så det slutade med alla rätt. Fast då hade Felix gett mig svaren på de 5 sista frågorna utan att jag ens läst dem plus att en av våra instruktörer kom och pekade på svaren som var fel så vi kunde ändra. Hihi! Så seriöst var det!

På kvällen gick vi till en annan restaurang än vad vi brukade gå till. Jag som fortfarande inte åt någonting beställde endast in en ris, jag åt halva.

"..gick en strandpromenad under stjärnhimlen."

25 januari DAG 5

Idag träffades hela dykarklassen i hotellets restaurang för att lära oss teori och göra ett minitest. Det var väldigt mysigt för vår dykarinstruktör är så himla rolig och kunnig så satt och skrattade hur mycket som helst. Efteråt gick vi direkt till poolen för att börja med dykarövningar. Jag fick lite panik i början när jag skulle andas genom en regulator under vatten. Instruktören var väldigt gullig och stod hur länge som helst och peppade mig. Om man tänker på musse pigg under vattnet så skulle det tydligen gå väldigt bra sa han "think of mickey mouse think of mickey mouse!!!". Jag lärde mig väldigt mycket på bara en timme och det var väldigt mysigt och spännande eftersom det var en helt ny upplevelse.

På kvällen gick vi ut och åt middag med två danska tjejer från klassen och Ola och Tobias. Jag kunde som vanligt inte äta något, vilket jag inte hade gjort de senaste dagarna heller. Jag försökte tvinga i mig i alla fall halva portionen. Efteråt satt vi och drack öl. Men jag tröttna och gick en strandpromenad under stjärnhimlen. Såååå mysigt! Jag vandrade runt till de andra barerna på stranden och sedan tillbaka till några smått oroliga kompisar. Vi flängde runt lite och sen gick vi och la oss för att vara någorlunda pigga tills morgondagen.

"Att äta middag på en mysig strand med en stjärnklar himmel..."

24 januari DAG 4

Klockan var 6 på morgonen när vi var framme med båten. Jag skulle möta upp mina vänner från Stockholm som också var här. Men de visste inte att jag skulle komma så tidigt så de svarade inte på sms. Jag fick lite små panik eftersom det var mörkt ute och så tidigt på morgonen så det inte fanns någonstans att ta vägen. Dessutom spöregnade det ute så hade ingen lust att gå av båten för att stå i spöregnet och vänta på att min vän Felix ska ringa. Som tur var hörde han av sig till slut och regnet slutade precis när jag klev av båten. Erik och Felix kom och mötte upp mig vid piren.

Vi sov en timme sedan begav vi oss iväg till en annan del av ön med lite mer liv. De skulle ta dykarcertifikat tydligen så jag bestämde mig spontant för att ta det jag med, även då jag är rädd för hajar, fiskar och ibland även vattnet. Det var ett nervöst beslut, men jag gillar utmaningar så varför inte. Efter att ha checkat in på dykarhotellet satt jag och Felix och tittade på Shrek den sista filmen. Vi gick sedan iväg och fika med deras kompisar som de träffat på en annan ö, Ola och Tobias. Vi tog det chill med en kaffe och sedan en öl på stranden.

Dykarkursen började redan samma kväll med en instruktionsfilm. Våran lärare/instruktör var en superrolig typ och våra klasskamrater var väldigt goa så det var väldigt värt! Instruktionsfilmen var dock det tråkigaste jag hade sett.

Efter detta blev det mysig middag på stranden, med eldshow och min favorit öl tiger. Att äta middag på en mysig strand med en stjärnklar himmel och i precis lagom värme är typ något av det mysigaste man kan göra.

Vad gör man?

15 minusgrader är det ute nu. Vad gör man? Att gå ut nu vore ren tortyr. Jag är fortfarande lite skärrad från när jag åkte hem från festen förra helgen. Det var länge sedan jag plågades så mycket!! Ibland önskar jag att jag inte vore svensk?! Det var kallt redan i Augusti och förra året var det snö tills April. Så maj-juli är den tiden på året som man kan leva i Sverige på riktigt. Men då går man istället runt med ångest för att inte ha tillräckligt roligt.
Så nu ska jag i alla fall försöka ta till vara på allt som kan vara mysigt i dessa vintertider. Typ en kaffe eller varmchoklad under en filt. Eller att sitta en hel dag och virka en mössa. Jag har ju åtminstonde min pole och min walk-in-closet här inne liksom, så det finns alltid något att njuta av.

DAG 3 i Thailand

23 januari DAG 3

Idag skulle Bella börja jobba på barnhemmet igen och jag skulle åka ensam till Koh Tao vilket tar cirka 16 timmar. Jag var ganska så nervös. Vi åkte först till Bellas barnhem och tog det lite chill vid en pool som inte låg långt ifrån. Vid två tiden tog jag bussen ner till Phuket-town vilket inte var helt lätt eftersom det åkte förbi typ 40 bussar. Som tur var är thailändare väldigt hjälpsamma så de visade mig vilken jag skulle med.

I Phuket-town tog jag det lite chill på en typsikt thailändsk restaurang innan jag åkte vidare. Det var väldigt mysigt att sitta där ensam på en restaurang i en främmande stad i Thailand och läsa cosmopolitan. Om jag klarar av att resa runt själv och hitta själv i Thailand, vad mer kan jag då klara av att göra liksom? :) Att klara av en sådan utmaning ger verkligen en kick och öppnar verkligen upp för nya möjligheter i livet!

Jag åkte från en turistbyrå. Först fick jag åka moppe till en terminal. Sedan åkte jag minibuss i 5 timmar. Det klev på en norrman efter ett tag som jag snackade med resten av resan. När jag kom fram till slutstationen var det mörkt. Jag hade ingen aning om var jag skulle ta vägen. Men han som körde minibussen skickade över mig till en taxichaufför. Dock ville taxichauffören ha 25 svenska kronor för att köra mig till hamnen (vilket jag redan hade betalat när jag bokade resan i turistbyrån). Att bli rånad på 25 spänn är inte så farligt men irriterande! FY! Jag tog sedan en nattbåt över till Koh Tao. På båten lärde jag känna en engelskman som låg i sängen bredvid. Vi satt och pratade långt in på natten vilket nog inte var så uppskattat av de övriga som försökte sova. Sängarna var väldigt trånga så jag råkade rulla på tjejen bredvid när jag sov. Hon blev väldigt grinig på mig!!

DAG 2 i Thailand

22 januari DAG 2

På morgonen packade jag och tog det lite chill. Jag hade ju bara köpt boende för en natt på strandboendet. Men jag hade nu redan bestämt mig för att flytta in i en bungalo-bambu-hus som låg 10 meter ifrån eftersom jag var lite less på att leta boende. Så jag gick genast för att flytta över dit. Det kostade 125 svenska kronor per natt och det var jättemysigt (Bella sov även denna natt hos mig). Det enda som fanns i stugan var en madrass, myggnät och en fläkt.

Efter att ha fixat boende gick vi och åt på en restaurang vid vattnet. Servitören var en pojke som sa att han var elva, men antagligen var han närmare 18. Efter att vi hade ätit färdig slängde han fram ett fotoalbum över hur det hade sett ut här efter tsunamin. Han slängde även fram ett fyra i rad spel och en bebis hihi (antagligen hans lillebror). Vi småsnackade lite och jag och Bella spelade spel. Sedan chilla vi lite på stranden innan vi skulle åka till en stor marknad i Phuket-town. Dock hade mitt kodlås på min väska ändrat sig automatiskt så jag fick inte upp den hur länge jag än försökte. Planen var därför att jag skulle köpa en tång eller sax under dagen på marknaden. Dock var jag tvungen att åka med mina blöta badkläder. FY!

Vi gick sedan mot en busshållplats som vi inte kunde hitta. Jag såg bussen åka förbi så jag pekade på den. De stannade eftersom de såg att vi var två korkade turister som inte ens kunde stå på rätt sida av vägen. När vi kom fram var det dock väldigt svårt att hitta till marknaden. Vi frågade oss fram och vi hamnade tillslut på en lokal mystisk buss som släppte av oss vid marknaden. Marknaden var enorm och det fanns mycket fint och billigt att köpa. Dock tog det oss säkert en timme eller mer att hitta en billig taxi hem. Vi fick tillslut betala ganska dyrt för att ta oss hem.

Till kvällen lyckades jag få upp mitt kodlås då jag satt och provade alla koder som fanns (endast 999 stycken). Då var jag verkligen glad! WIHO! När vi skulle sova senare fanns det dock inget täcke, så jag sov riktigt uselt, men det gör inget för det var så jäkla mysigt. Eftersom bungalon låg på stranden kunde man höra vågornas brus tydligt. Det var dessutom ett väldigt mysigt ljus i stugan när vi hade släckt lampan, med ljus som trängde sig in genom de små springorna.

Resedagbok

Jag sitter nu efteråt och skriver en väldigt fin resedagbok över min Thailandsresa. Väldigt mysigt att tänka tillbaka på vad jag gjorde för skoj. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av min fina dagbok, men måste varna för hur jag formulerar mig eftersom jag skriver det jag tänker.. Hihi!!
MIN THAILÄNDSKA RESEDAGBOK
21 januari DAG 1

När jag kom fram var det fredag morgon. Det tog ett tag innan jag hämtat mitt bagage och gått genom passkontrollen. När jag kom ut ur flygplatsen möttes jag av många taxichaufförer. Jag gav dem adressen till Bellas barnhem. Jag prutade ner priset från 300 bath till 200 bath. Egentligen borde det vara ännu billigare, men nu ville jag bara iväg. Jag var dessutom väldigt nervös för att åka med en läskig taxichaufför. Som tur va så var det två andra som åkte med i taxin en bit. Dock hittade inte chauffören rätt, utan vi fick fråga oss fram. När jag äntligen kom fram till Bellas barnhem blev jag insläppt genom porten. Jag vandra till Bellas rum medan en hund sprang runt mig och försökte bita mig i benet. Allt var så tropiskt runt om. Bella visade mig runt i barnhemmet och sen åkte hon och jag till Nai Yang beach. Vi gick runt länge och letade boende till mig. Vi blev körda till ett hotell långt ifrån stranden gratis. Men jag ville inte bo så långt ifrån eftersom jag inte ville gå hem själv i mörkret så långt (Bella sov hos mig tillslut ändå). Tillslut tog jag ett lyxigt rum som låg precis på stranden med glasdörrar mot vattnet. Det fanns en väldigt fin altan. När man gick utanför dörren möttes man av en fritidsresor reklam med en fin strand, solstolar och milkshakesbarer. Boendet kostade bara 300 svenska kronor, vilket är ganska mycket i Thailand.

Jag och Bella gick sedan och tog en milkshake på en strandbar för att sedan lägga oss och sola och bada. Flygplatsen var inte långt ifrån så man såg flygplanen landa precis bortom stranden. Mot kvällen köpte vi öl och alkoholdrickor i roliga färger i en supermarket längre bort. På kvällen satt vi och titta på solnedgången på stranden som var otroligt vacker.

Senare satt vi på min balkong, söp och tittade på när en folksamling skickade upp massvis, säkert hundra, med eldlyktor upp i luften. Ännu en något otrolig härlig upplevelse.

Stockholm i helgen

Idag ska jag åka till Stockholm och festa fredag lördag. Det ska bli kalas roligt. Speciellt eftersom jag har haft så tråkigt hela veckan hittils. Imorgon blir det min kusins födelsedagsfest tema strand och playboy. Tur att jag har solbränna kvar sen thailand. ;)
En strandoutfit... hm..

Helgens festande! Zzzz....

I helgen festade jag på kårallen i Linköping. Tove Styrke uppträde på kårallen när vi var där och jag stod längst fram och sov. HIHI! En vakt frågade om jag var okej. Jag ville inte bli utslängd så jag försökte spela pigg och enthaustiastisk!
Jag var väldigt trött eftersom jag nyss kom hem från Thailand där jag festat mycket och sovigt lite plus att jag var i jetlag! Tack och lov för redbull vodka!! :)

Världshistoriens vackraste

Jag har köpt världshistoriens vackraste bikini. Det var otroligt synd att den inte kom fram förrän dagen efter jag hade åkt till Thailand.
HELT ÄRLIGT! Jag gillar denna bikini mer än vad jag gillar min pojkvän. Jag är MEGA-kär!!!

THAILAND!

Nu har jag kommit hem efter två veckor i Thailand. Det har varit helt magiskt roligt!! Visste inte att man kunde göra så mycket roligt på så kort tid!?
De släppte ut säkert 100 stycken upp i luften. Det var mega mysigt!! :)
Jag tog dykarcertifikat på Koh Tao när jag hälsade på mina vänner Felix och Erik. I bakgrunden står vår dykarinstruktör som var sjukt jäkla bra på det han gjorde. Jag gick från att vara en panikslagen pussy med fisk-skräck till att bli en cool dykare som kan göra bakåtvolter och kung-fu tricks i vattnet med dykutrustningen. Han var rätt awsome om man säger så ;).
På Co phiphi träffade jag massa roliga människor.
Vi hade det roligt i Patong och träffa massa nya roliga människor.